Opslag

Dyrehold - Opgave E

Dyrehold - Opgave E Perspektivering 1. Hvilken  ny viden  fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet? Jeg har hverken haft eller kendt nogen som har haft en skildpadde som "kæledyr", så al den viden jeg i dag har ang. forskelle mellem de forskellige arter, både landskildpadder og sumpskildpadder, men også de forskellige arter af sumpskildpadder. Da jeg absolut ingen kendskab har haft til skildpadden, har det været helt nede i hvordan terrariet skal indrettes, hvilken bund (smuld) skal bruge, at den skal have halv vand/halv land, dagligt vandskift, hvad den spiser af føde. De faktisk både spise kød og planter, og de sjove facts, som at de kan mærke rystelser i jorden, de kan genkende en m.m.  2. Hvilke  etiske spørgsmål  giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med? Har vi som mennesker ret til at holde dyr? og hvis ja, hvorfor? hvis nej, hvorfor ikke? Er alle dyre bare nyttedyr for vores skyld? Er naturen bedre for dyrene, og hvad med bestanden vi har derud

Dyrehold - opgave D

Dyrehold - opgave D  Dokumentation og formidling  1. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?   Jeg vil lave en bog ang. Sumpskildpadden, jeg vil anvende faktuel viden som borgerne har lært igennem forløbet. Derudover vil jeg gerne opnå at borgergruppen tager ejerskab af denne bog, gerne ved tegninger som eksempelvis, terrariet, billeder af det faktiske terrarie. Derudover ville vandskiftning (rengøring) og fodring af skildpadden være et større emne i denne bog. 2. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.) Som en del af læreprocessen kunne det være sjovt at bruge piktogrammer af henholdvis, selve skildpadden, dens anatomi, fødekæden og økosystemet. Derudover vil jeg gerne bruge et iagttagelsesark med specifikke spørgsmål, som vil give borgergruppen mulighed for at fokusere på detaljerne af denne proces. Da skildpaddens udvikling er en lang proces, er det vig

Plantehold - Uge 36

Billede
Mit plantehold i uge 36  Mine ærter kæmper for at holde sig i live, desværre... Jeg har desværre ikke stokket dem ordentligt, som nu gør at de rent faktisk går ind og dræber hinanden, ved at trække hinanden i stykker fra rod.. De lever dog stadig og har valgt at fokusere deres energi på bælgene og har faktisk produceret mange smukke ærtebælge.. Som i kan se på billedet en af de mange smukke bælge.. Med nogle rigtig fine ærter indeni. Mine kæmpestore tomatplanter er blevet "nippet" forrige uge og nu er der endelig begyndt at komme tomater, siden at det er frilands plantning, er jeg meget imponeret over at der rent faktisk begynder at komme tomater. Der er kommet rigtig mange tomater, en masse klaser af tomater, og planterne er blevet så tung at de er bundet op  hele vejen opad planten. Jeg har også endelig fået luget godt og grundigt og plantekassen ser endelig pæn ud igen.  Min basilikum lever også rigtig godt, nogle stadig i plantekassen og to af dem

K4-aktiviteter

Billede
2 K4-aktiviteter Makrelfiskeri og røgning af fisk    Vi har mandag i uge 36 været ude og fiske efter makrel, som for mig personligt var en lidt længere varende affære, vi startede omkring kl. 17 og blev ved indtil omkring kl. 21, vi var ude og fiske i åbenrå havn da Tor havde insider viden ang. masser af makreller i havnen :) Det var en aften som bad om tålmodighed og meget forståelse af fiskeri, da jeg ikke har fisket mange gange før og det er meget længe siden sidst, var det spændende at lære de tekniske og praktiske tag ang. fiskeri.   Selve røgnings processen gik helt udmærket, dog blev fisken en smule for saltet. Men smagte okay, det var nemt at tilgå denne ovn da vi havde forsøgt at bruge den i weekenden også under bålmaden lørdag.  Vi oplevede også en stor havørred springe op af vandet, som gjorde at vi også prøvede at fiske efter ørred i håb om at fange noget, dog var vi ikke så heldige!  Vi gav os god tid til at alle kunne prøve at fiske, som

Praksis afprøvning

Praksis afprøvning på institution  1. Kort beskrivelse af målgruppen Huholt skolen er en selvstændig afdeling af kløverskolen, for børn med behov for vidtgående specialundervisning grundet sociale og følelsesmæssige vanskeligheder fra 0. - 6. klasse. Huholt skole er et specialtilbud for børn med følelsesmæssige vanskeligheder, samt tilknytningsforstyrrelser, derudover blev der under aktiviteten, kombineret 2 klasser, med børn i alderen 8-12 år. Den store aldersforskel mellem børn er til fordi, klasserne er opsat i niveau frem for årgang. Vi havde 9 børn med ude i skoven, dog var der 2 børn som valgte ikke at deltage.  2. Aftale med samarbejdsinstitution samt tidsplan for udførelsen Formøde mandag d. 12 august kl. 13, skal vi mødes med afdeling Huholts leder, Betina hvorpå vi skal snakke om aktiviteten samt fastgøre målgruppen specificeret mellem de 5 klasser, samt SFO-børn.  Mandag d. 19. august kl. 14.15 - 15.00, møde med to lærer fra de to sammenslåede klasser, der

Dyrehold - Opgave C

Billede
Palle, den venlige skildpadde  1. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter...  Aktivitet  nr. 1: Første del af forløbet med skildpadden som den nyeste ven i institutionen, vil være at få lavet dyrets nye hjem, man kan starte med at få målgruppen til at tegne et terrarie og hvordan de ønsker det skal se ud i fremtiden og derefter på demokratisk vis beslutte os for hvordan terrariet skal se ud og da det kun er voksne sumpskildpadder som kan overleve det danske vejr, skal de se hvor det nye dyr skal stå henne i institutionen, det skal være et sted som gør det nemt at tilgå for at rengøre terrariet og fodre skildpadden, men samtidig skal den også have mulighed for at få ro (en smule isoleret). Så disse to aktiviteter vil være første led i forløbet.  Aktivitet nr. 2: Dernæst ville jeg arbejde med målgruppen om fodring af skildpadden, hvad spiser sådanne et dyr, hvor ofte skal den spise, dernæst aftale ansvar ang.

Biotop - de sidste 2 aktiviteter (uge 34)

Billede
Børneyoga Denne aktivitet har vi valgt at lave som et hypotetisk forløb med en målgruppe, i en børnehave. Dog har vi selv været ude på vores biotop og lave nogle yoga-øvelser. Derudover har vi valgt at gøre brug af, noget litteratur i et af vores tidligere moduler, kaldet natur & kreative udfoldelser.  “Mange indendørs aktiviteter tilbyder ikke tilstrækkelige indtryk for sanseapparatet, og børn der ikke kommer nok udendørs er derfor i risiko for at blive understimuleret.” ( Spring ud i naturen - den naturlige ramme for krop og sjæl, Christensen, 2014 )  Aktiviteten tager udgangspunkt i de forskellige dyr og naturlivet. Vi vil igennem aktiviteten, gå foran som rollemodeller for de deltagende. Vi har ansvaret for, at få alle inkluderet i aktiviteten, og skabe et nærvær mellem børn og p æ dagoger.  “Når børn udforsker det fysiske miljø, foregår det på en fysisk, sansende og kon­kret måde. På den måde skaber barnet er­faringer, som hjælper det til at finde og for­stå men